پیش دبستانی و دبستان غیردولتی مهروران شهرمریوان

<<ز گهواره تا گور دانش بجویی.>>به منظور نمایش بخشی از فعالیت ها و عملکرد سالانه ی مدرسه اعم از:آموزشی،پرورشی،مهارت های زندگی...

پیش دبستانی و دبستان غیردولتی مهروران شهرمریوان

<<ز گهواره تا گور دانش بجویی.>>به منظور نمایش بخشی از فعالیت ها و عملکرد سالانه ی مدرسه اعم از:آموزشی،پرورشی،مهارت های زندگی...

*درس تاریخ راهم می توان باشیوه ی اعضای تیم تدریس کرد!

*درس تاریخ راهم می توان باشیوه ی اعضای تیم تدریس کرد!

 

هدف هرآموزشی ایجادتغییردریادگیرندگان است.که این امرمهم باشیوه های متفاوتی خصوصاًدرکلاس های درس صورت می گیرد.کلاسی که باشیوه های متفاوت تدریس،اداره می گردد،تغییردریادگیرندگان بهتروآسان ترحاصل می شود.امروزه خیلی ازمعلّمان هستندکه کلاس خودراازحالت یکنواختی خارج ساخته اندوبانگرشی نوتروبدورازهرگونه قالب بندی های دگم وسنتی ومعیّن کارتدریس رادنبال می نمایند.

زیرایادگیری یک عامل بیرونی نیست که کیفیتی مانندتدریس آن راشکل دهد،بلکه یادگیری امری خودخواسته وشخصی است وتحقق آن منوط به وجودفرصت های کافی درمحیط زندگی است. 1

معلّم می توانددرکلاس درس فرصت های مناسبی برای یادگیری باشیوه های مختلف ومتنوع فراهم کندتاامریادگیری صحیح تر تحقق یابد.

بااین  وصف  درس اوّل تارخ پایه ی پنجم ابتدایی موضوع:ظهوراسلام به صورت  یکی از شیوه های نوین(اعضای تیـم)تدریس می گردد.تامعلوم شودکه این شیوه فقط مخصوص یک درس ویایک موضوع معیّن نیست.درآخراز همکاران ارجمندخویش تقاضادارم که نظریات وپیشنهادهای خودرانسبت به این نحوه ی تدریس به بنده منعکس فرمایند.پیشاپیش ازلطف وامعان نظرهمکاران معززّسپاسگزاری می کنم.واینک شرح این تدریس مختصراًدرذیل خواهدآمد:

مراحلی که هرهمکاربایستی دریک طراحی آموزشی منظم مدنظرداشته باشند،دراین طرح هم مترتّب خواهدشدفقط شیوه ی اجرافرق خواهدکرد.

قبلاًصفحات درس تاریخ( ظهوراسلام) رافتوکپی می کنیم.البته بسته به تعدادگروه هایی است که می خواهیم  تشکیل بدهیم. کلاس بنده  25نفر دانش آموزداردوبه 5گروه تقسیم می شوندوبه تعدادهمین 5گروه  5  برگ کپی می گیریم.ودرس را به 5  قسمت جداگانه تقسیم می کنیم و باقیچی می بریم. هربرگ رایک شماره ( ازشماره ی 1 تا5)روی آن قسمت هامی نویسیم وبه کمک آن ،کلاس راگروه بندی می نماییم.هرنفریک قسمت جداگانه وبریده شده را برمی دارد.بعدبه  دانش آموزان می گوییم شماره های مثل هم،یک گروه راتشکیل دهند.وقتی شماره های 1و2.... پیش هم رفتندبه گروه هامی گوییم هرنفر،قسمت خودرابرای گروهش بخواندویاتوضیح دهد.وقتی دستوراجراگردیدبه آن هامی گوییم که قسمت هاراطوری پهلوی هم قراردهیدکه موضوع  آمده مانندکتاب درسی کامل شود.(اگرگروه هابااختیارازکتاب درسی هم کمک گرفتندمانعی ندارد.)بعدیک نفرموضوع کامل شده رایک باربدون غلط بخواند.و بقیّه ی افرادگروه هم به دقّت گوش دهند.زمانی که کارگروه هاتمام شد2ویا3 گروه درنظرگرفته- می شوندکه یک نفرکارگروه خویش راتوضیح دهدووموضوع کامل شده ی خودرا یک باربیان کند.درآخرازتمام گروه هاتشکّرمی شودکه باهمدیگربه خوبی همکاری نمودند.بااین کاردانش آموزان به طورغیرمستقیم درس را می خوانندوکارمعلّم خویش راانجام می دهند.دیگرلازم نیست که معلّم باشیوه ی قصّه گویی ونقّالی درس تاریخ رابه دانش آموزان انتقال بدهد.  ودانش آموزان هم همین طوربه معلّم خودخیره شونددراینجاعدّه ای یاباسرتکان دادن نشان می دهندکه گوش می دهندوعدّه ای دیگرهم رویایی شده وفقط جسم آنان درکلاس است ،امّاحواس آنهابه سیرهای دورودرازی خواهدپرداخت.

بکوشیم تاهرروزکلاس های خودراباشیوه های متفاوت اداره کنیم وازقیدوبندهای زیادی که دانش آموزان رادرسرجای خود  میخ کوب می کند ممانعت بعمل آوریم. تانسلی شاداب وبانشاط بارآید.وبااین شیوه شهروندزیستن را به آنان بیاموزیم.                                                                                          

 

 

 

1- ازمقاله ی مبانی علمی وهنری تدریس-محمودتلخابی دانشجوی دکتری علوم تربیتی- اززبان ویلیام هال